fbpx
Spojte sa snami

Uverejnený

on

Rozum či skúsenosť? Mnoho ľudí rozmýšľa a niekedy sa škriepia, ktorá z týchto skutočností je dôležitejšia. Iní zase tvrdia, že život s bohatým rozumom, no bez skúseností je nám nanič. A kde vlastne vzniklo toto myslenie?

Po troške pátrania na internete som mohla nájsť celkom zaujímavé informácie. Zdravý rozum, po latinsky sensus communis znamená v bežnom jazyku „Sedliacky rozum“ alebo „Mať Filipa“. Čiže je to schopnosť človeka využívať svoju fantáziu, spomienky, myseľ k dosiahnutiu nejakého záveru.

Skúsenosť je zase vzťah človeka s okolitým svetom, ktorý skúma, báda a spracúva dojmy, a tým sa v podstate učí. Získava tým znalosti, schopnosti a zručnosti. Na druhej strane je skúsenosť aj nebezpečná. Vtedy si človek často berie len príklad z rozprávania druhých, než by sám rozmýšľal a riskoval. „Skúsenosť je drahá škola, ale hlupáci sa inde učiť nechcú“. –  Benjamin Franklin

Kedy vznikla táto filozofia? – Filozofia hlavne rozumu (racionalizmus) a skúsenosti (empirizmus) vznikla v 17. storočí. Racionalizmus považuje rozum za jediný a absolútny zdroj poznania. Začína Descartesom vo Francúzsku. Na druhej strane empirizmus jednostranne považuje zmyslovú skúsenosť za jediný zdroj poznania. Popiera podstatné rozlíšenie rozumu a zmyslov a neuznáva v rozume samostatný zdroj poznania.

„Skúsenosť sú okuliare (je zrakom) rozumu.“ —  Arabské príslovie

„Človek má veriť iba tomu, čo môže pochopiť rozumom a overiť si skúsenosťou.“ —  Karl Ludwig Borne

„Mohol si prečítať tisíce kníh a tisícky článkov, ale bez vlastných skúseností nevieš nič.“ —  Tomáš Erlich


Takže rozum alebo skúsenosť?  Podľa rôznych teórií, pohľadov, filozofií a aj pravdivých citátov môžeme usúdiť, že rozum bez skúsenosti, a naopak aj skúsenosť bez rozumu sú od seba nerozlučiteľné. Ak človek nechce zažiť moc nepríjemnú skúsenosť, musí k nej zapojiť aj rozum. Tak isto ak chceme len s rozumom postaviť dom, bez skúsenosti nebudeme vedieť čo máme vlastne robiť. Musíme tak rozum a skúsenosť primerane rozdeliť do svojho života, aby bol obohacujúci pre oboje.

Pokračovať v čítaní
Reklama

Druhá šanca

Ako určiť cenu pri predaji cez bazár

Získajte čo najviac peňazí z predaja cez bazárové portály.

Uverejnený

on

By

Veľmi často sa stretávam s inzerátmi, v ktorých je prehnane vysoká cena ľudia si pred tým ako pridajú inzerát vôbec neskontrolujú aktuálnu cenu produktu. A tak sa často stáva, že niečo čo kúpili napríklad za 120€ pred pol rokom dnes už stojí len 65€ tým pádom ich poznámka, kde cenu obhajujú tým, že to kúpili za 120€ nie je úplne na mieste. Existuje množstvo porovnávačov cien Heureka alebo Pricemania, kde sa dá skontrolovať aktuálna cena. Netreba pri nich zabudnúť zoradiť si ceny podľa najnižších.

Keď už viete, koľko stojí nový výrobok musíte určiť takú cenu aby bol kupujúci ochotný vzdať sa možnosti vrátiť tovar do 14dni a plnej 2 ročnej záruky a podstúpiť riziko kúpi tovaru od vás. Preto ak chcete tovar predať za čo najvyššiu cenu dajte si záležať na inzeráte. Veľa fotiek a popis vám pomôže tovar predať rýchlejšie nakoľko vyznie viac seriózne.

O koľko percent znížiť cenu, keď predávam konkrétny produkt? Tu platí, že čim je tovar drahší tým si môžete cenu znížiť o menej percent. Je rozdiel predávať mobil ktorý predtým stal 700€ po dvoch mesiacoch za 600€, kde je cena znížená o 15%, ako predávať počítačovú myš za 15€, keď nová stoji 17€. Tu už cena musí ísť výrazne dole napríklad na 8€. Pri určení ceny taktiež veľmi vplýva stav tovaru. Na mobile už par škrabancov na displeji môže cenu znížiť o stovky eur pritom samotný mobil je 100% funkčný. Stav príslušenstvá a krabica sú pri predaji veľkým plusom, ako aj záručný list prípadne blok z pokladne. Pri zariadeniach s batériou bude po 2 až 3 rokoch treba zohľadniť v cene jej prípadnú výmenu batérie. Tu sa neoplatí vymieňať batériu. Je lepšie to nechať na nového majiteľa. Táto výmena vám cenu nezvýši.

Ak už máte predstavu za koľko by ste chceli predať váš používaný výrobok do inzerátu dajte o troška vyššiu cenu ako by ste za výrobok chceli a tým ponecháte potencionálnemu kupujúcemu možnosť zjednávať a vďaka tomu sa vám jednoducho podarí dosiahnuť vystužený cenu, a kupujúci bude rád, že niečo zjedal.

Stretol som sa už aj s názorom, že cenu určuje predávajúci a je to len na jeho rozhodnutie aj keď urči vyššiu cenu. V praxi to nie je až taká pravda ak cenu prestrelíte a ľudia si zapamätajú váš inzerát tak hneď ako niečo z cenný spustite začnú vás bombardovať s oveľa nižšími ponukami, lebo vedia, že ste už s predajom zabili kopec času. Všetko závisí hlavne od toho čo predávate. Ak určite vyššiu cenu a dúfate, že sa niekto nájde môže sa vám ľahko stať, že starosti ohľadom opätovného pridávania budú väčšie ako tie %, ktoré sa vám vrátia spať. Ak ešte stále neviete určiť cenu. Najlepšie je prejsť bazárové stránky a inšpirovať sa cenou za, ktorú predávajú iný a podľa stavu ich produktu zvýšiť prípadne znížiť cenu.

Pokračovať v čítaní

Najčítanejšie články